مطالعات نشان می دهد که چگونه تغییرات میکروبیوتای روده می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود

13 ژوئیه 2020 - ترکیبی از میکروارگانیسم ها در دستگاه گوارش هر فرد سرنخ های مهمی را در مورد پیش بینی، پیشگیری و درمان ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده فراهم می کند. این موضوع در یک مطالعه جمعیتی از دانشگاه گوتنبرگ نشان داده شد و در مجله Cell Metabolism منتشر گردید. به عبارت دیگر می توان بر اساس میکروبیوتای روده ی افراد، بطور بالقوه پیش بینی نمود که چه کسی در آینده به دیابت نوع 2 مبتلا خواهد شد.

اینکه میکروبیوتای روده ی یک فرد می تواند به ابتلای فرد به دیابت نوع 2 کمک کند، در تحقیقات قبلی به رهبری پرفسور Fredrik Bäckhed ، استاد پزشکی مولکولی در آکادمی Sahlgrenska ، در دانشگاه گوتنبرگ نشان داده شده است.

محققان با مطالعه افرادی که هنوز به دیابت نوع 2 مبتلا نشده بودند، این احتمال را رد کردند که میکروبیوتای روده در اثر این بیماری یا درمان آن تغییر کرده است. بیشتر مطالعات قبلی در این زمینه افراد سالم را با بیماران مقایسه کرده بودند.

ترکیب تغییر یافته

آنچه مشخص شد این است که در افرادی با سطح قند خون ناشتای بالا یا کاهش تحمل گلوکز،، که به بیماری پیش دیابت معروف است و همچنین در مبتلایان به دیابت نوع 2 درمان نشده، میکروبیوتای روده تغییر می کند. بر این اساس، یافته ها نشان می دهد که میکروبیوتای روده می تواند برای شناسایی افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه همچنین نشان داد در میکروبیوتای روده ی شرکت کنندگانی که به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 مبتلا بوده اند، پتانسیل تولید بوتیرات کاهش یافته است. بوتیرات نوعی اسید چرب با زنجیره ی کوتاه است که باعث تولید هورمون در دستگاه گوارش شده و التهاب را کنترل می کند. بوتیرات عمدتا توسط باکتری های مفید در روده در هنگام هضم فیبرهای غذایی تولید می شود.

یکی از پیامهای احتمالی این مطالعه اینست که تغییر در مصرف فیبر افراد و شاید تطبیق انواع فیبر با میکروبیوتای خاص روده ی هر فرد یا تولید نسل بعدی پروبیوتیک­ها برای باز گرداندن و افزودن باکتری­های از دست رفته، ممکن است پیشگیری از دیابت یا درمان های جدید را ممکن سازد.

پرفسور Bäckhed ، گفت: مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که ترکیب میکروبی روده ممکن است پتانسیل بسیار خوبی برای کمک به ما در درک خطرات ناشی از ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد، و بنابراین شانس ما را در تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری بهبود بخشد.

پیشگیری در سطح فردی

این نتایج تأیید می کند که میکروبیوتای روده با عملکرد و شرایط داخلی بدن در تعامل است. پرفسور Bäckhed ، گفت: روده حاوی بیش از یک کیلوگرم باکتری است که برای سلامتی ما مهم هستند و به نظر می رسد انواع باکتری های روده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با افراد سالم تفاوت دارد. ما امیدواریم که الگوهایی را در این مورد پیدا کنیم و همچنین مشخص نماییم که کدام مؤلفه های میکروبی در روده می تواند افرادی را شناسایی کند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گرفته اند.

پرفسور Bäckhed ، گفت: در آینده ، شاید بتوانیم تغییرات را در رژیم غذایی فرد ایجاد و تجویز كنیم، یا انواع جدیدی از پروبیوتیك ها را توسعه دهیم كه می توانند از بیماری جلوگیری كنند یا شاید حتی آن را درمان کنند.

این تحقیق با افراد شرکت کننده در یک مطالعه ی مبتنی بر جمعیت که از سال 2013 در دانشگاه گوتنبرگ و بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska آغاز شده و هنوز ادامه دارد، انجام شد.

محققان حدود 5000 نفر را به طور تصادفی انتخاب كرده و از آنها دعوت نمودند که در این مطالعه شرکت كنند. هدف مطالعه ی اخیر بررسی عواملی بود که ممكن است منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود. برای تأیید و اعتبارسنجی این یافته ها، محققان همچنین نمونه های جمع آوری شده از مطالعه ی SCAPIS[1] ، که یک مطالعه جمعیتی در سطح کشور سوئد بود، را تجزیه و تحلیل کردند.

منبع:

Wu, H., et al. (2020) The Gut Microbiota in Prediabetes and Diabetes: A Population-Based Cross-Sectional Study. Cell Metabolism. doi.org/10.1016/j.cmet.2020.06.011.

https://www.news-medical.net/news/20200713/Study-shows-how-gut-microbiota-may-contribute-to-type-2-diabetes.aspx

 



[1] the Swedish Cardiopulmonary Bioimage Study